2023 Pevnosti 1. světové války - Pomocná štola císaře Františka Josefa I.
Hrabství je správní celek, v jehož čele byl hrabě a mohlo být samostatným státním útvarem v rámci i mimo Svatou říši římskou. Vyšším celkem je knížectví. Knížectví je správní celek, v jehož čele byl kníže a bylo většinou samostatným státním útvarem. Vyšším celkem je království. Okněžněné hrabství je hrabství, které bylo výnosem císaře rovno knížectví.
Pobyt se nám krátí a počasí nám stále nedovoluje navštívit naplánované objekty. A to jsou tak blízko. Vracíme se opět z lyží, tentokrát ze slovinské Planice, kde jsme se byli sklouznout v areálu, v kterém se ještě před třemi dny závodilo na MS v klasickém lyžování. Podmínky nejsou ideální, ale stopy jsou stále projeté tak se nejprve fotíme s můstky v čele s mamutím.
Ze Slovinska se přes Itálii vracíme opět do Slovinska. Při jednom z průjezdů přes hráz jsme si všimli samostatné střílny ve skále vedle silnice. Stavíme nedaleko a s juniorem jdeme na průzkum. Ve skále je střílna mající celou silnici do Slovinska jako na dlani, vstup je zazděn. Pravděpodobně to byl nějaký kulometný objekt.
Pokračujeme dál do Logu pod Mangartom. Zde je portál tzv. Pomocné štoly císaře Františka Josefa I. Italské město Cave del Predil, které dříve patřilo pod Habsburské Korutany mělo na svém území doly na olovo a zinek. Práce v hlubších patrech komplikovala spodní voda, kterou bylo potřeba někam odvést. Na konci 19.století proto vyhloubili odvodňovací štolu o délce skoro 5 km, která ústila do řeky Korytnice v Logu pod Mangartem na Slovinském území. Viděno soudobou optikou. Tehdy se jednalo o území Rakouska – Uherska. Poměrná část horníků zde bydlela, a tak ve štole vybudovali úzkorozchodnou dráhu a horníci tak jezdili do práce touto zkratkou. Přes Predil Pass to bylo 12 km. Když se Itálie, původně člen Trojspolku, přidala na stranu Trojdohody a vyhlásila Rakousku-Uhersku válku byl průsmyk zablokován a CaK armáda měla zablokované zásobování. Chytře tak začali využívat tuto štolu k dopravě materiálu jedním a lidí druhým směrem. Dá se dohledat, že bylo tímto způsobem přepraveno téměř půl milionu vojáků 250 t materiálu. Tunel byl dál využíván i po skončení Velké války, kdy došlo ke vzniku samostatných republik Itálie a Jugoslávie. Provoz pokračoval i po druhé světové válce. Jen v jednom okamžiku byla uvnitř štoly označena státní hranice a jednalo se o podzemní hraniční přechod. V 90. letech minulého století byl provoz doku ukončen a štola zavřena. Na Slovinské straně byl opraven vstupní portál. Italskou stranu jsme neměli možnost navštívit, ale je tam hornické museum a měla by být zpřístupněna i část štoly.
Nedaleko portálu je i vojenský hřbitov 1.světové války na němž je pohřbeno 39 českých vojáků. Na středu hřbitova je vysoký pomník zhotovený českým sochařem.