2015 Beaujolais nouveau vs. Svatomartinské víno
Marketing je proces, který za pomoci různých metod zjišťuje potřeby trhu a koncového zákazníka a následnými nástroji je i uspokojuje.
Jedním z nejznámějších marketingových počinů je Beaujolais nouveau nebo Svatomartinské víno.
Jasně si pamatuji, když mi Jarda přinesl láhev Beaujolais nouveau, vůbec jsem netušil oč jde. Nezvyklý tvar láhve, barevná až kýčovitá etiketa, plastový špunt a lehká láhev z tenkého skla. Bylo to něco jiného, něco nového. Chuť, barvu ani vůni si už nepamatuji, prostě jsme to tehdy jen tak vypili. Ale hlavně měli ten pocit!
Uplynulo 17 podzimů a chutnám to „božolé nové“, ten marketingový trik, který je poslední léta válcován jiným marketingovým trikem Svatomartinským vínem.
Beaujolais je oblast v regionu Burgundsko. Nejvíce ji proslavilo právě mladé víno vyráběné z odrůdy Gamay. Historie sahá do 60. let minulého století. Těžko soudit, zda-li by se prodalo obvyklým způsobem stejné množství vína. To je ale jedno, jako mnoho jiných lidí se pravidelně těším na 3. čtvrtek v listopadu.
V roce 2005 bylo stvořeno Svatomartinské víno. Mok, jenž naši předkové dávno znali a pili, aby ochutnali jaké-že to víno se urodilo. Proč tomu tak přestalo být? Na to asi nikdo neodpoví. Před týdnem jsme na zbirožském zámku ochutnali již 11. Svatomartinské. Kdo od něj čeká velikost nedočká se, kdo čeká překvapení dočkat se jistě může. A tak se každoročně těšíme na 11. listopad.
Nemá cenu tato vína zatracovat. Své místo si na trhu našla a patří sem. Zrovna tak nemá cenu srovnávat Beaujolais nouveau a Svatomartinské víno. Jsou přeci tak jiná. Pochází z jiné země, jiných klimatických podmínek, z jiné odrůdy, mají jinou historii.
Jediné co je spojuje, je že jsou to vína mladá a lidé se na těší.